luni, 15 noiembrie 2010
![]()
Foto: zumzum.md
|
Într-o democraţie tînără cum este Republica Moldova, lipsesc tradiţiile politice specifice acestui sistem, atît cele ce privesc practicile, cît şi cele ce se referă la actorii politici. Un exemplu relevant îl constituie numărul şi longevitatea partidelor. Dintre concurenţii din actuala campanie electorală, AMN apare ca unul din puţinii veterani ai politicii moldoveneşti. Acest partid se află într-o situaţie oarecum asemănătoare cu cea a PCRM-ului: apogeul a fost atins mai demult, iar acum se află într-un declin aparent ireversibil.
Din acest motiv, AMN îşi va propune un scop similar cu cel al comuniştilor: să păstreze electoratul care i-a rămas şi să încerce să-i completeze rîndurile cu indecişi. Brandul AMN a fost şi rămîne încă (cel puţin din punct de vedere al potenţialului) unul destul de puternic. Problema e că nu mai are nimic în spate (sau în mînecă). Liderul nu se mai bucură nici de popularitate, nici de autoritate politică. Brandul Urechean pare învechit şi consumat, nu mai este competitiv. În consecinţă, campania AMN nu se va mai axa la fel de mult pe imaginea lui Urechean, introducînd actori noi - Osipov sau „echipa AMN”.
Alianţa „Moldova Noastră” are o doctrină social-liberală, care o pune în competiţie atît cu PD-ul pe stînga, cît şi cu PLDM-ul pe dreapta. Chiar dacă a fost la guvernare în cadrul AIE, AMN a rămas în umbra acestor concurenţi şi mai puţin implicată în viaţa politică (cel puţin la nivel de aparenţe/imagine). Acum, în campanie, AMN vine cu un slogan bine ales: „Noi ne facem datoria!”. Ca şi în cazul campaniei PL, acesta e menit să explice alegătorilor activitatea partidului pe parcursul guvernării (adică: Noi nu apărem la ştiri şi nu ne implicăm în scandaluri, pentru că suntem ocupaţi, pentru că ne facem datoria!) şi totodată să sporească încrederea electoratului în partid (anume NOI ne facem Datoria, puteţi fi siguri).
De asemenea, mesajul AMN-ului se diferenţiază de cele ale concurenţilor săi prin tonul optimist şi pozitiv adoptat. Acest fapt se explică prin electoratul-ţintă: AMN se adresează în special propriilor alegători şi apoi indecişilor, nu şi susţinătorilor altor partide. Respectiv, mesajul e concentrat în întregime pe „lustruirea” imaginii AMN şi suscitarea unor sentimente de simpatie faţă de brandul AMN, antrenînd mai mult clişee emoţionale decît, să zicem, argumente economice.
Să luăm drept exemplu panoul de mai sus. Un Urechean zîmbitor ţine în braţe un copil fericit. Pe fundal: cerul senin şi un lan de grîu. În centrul imaginii: „Copii sunt viitorul Moldovei”, completat mai jos de slogan: „Pentru ei ne facem datoria!”. Evident, AMN apelează la sentimentalismul moldovenilor: dragostea faţă de copii, spiritul agrar şi înclinaţia spre idilic. Mesajul e bine formulat, are forţă expresivă, dar naiv în esenţă şi nu poate convinge un alegător mai critic, mai pragmatic. (O remarcă gramaticală: cuvîntul "copii" din acest panou trebuie să fie articulat hotărît, adică "Copiii sunt viitorul ţării".)
În schimb, următorul panou vine să-l completeze:

În imagine apare Urechean alături de miniştrii AMN. Toţi sunt îmbrăcaţi la 4 ace, stil business, sugerînd că sunt oameni puşi pe treabă, idee confirmată/reformulată de slogan. Şi-au suprapus mîinile (unul pentru toţi, toţi pentru unul?), creînd imaginea unei echipe unite şi puternice. În colţul stînga-jos, apare îndemnul: „Pe 28 noiembrie votează AMN!”. În mod normal, un astfel de mesaj este oarecum forţat, dar în Moldova încă funcţionează, pentru că este o abordare directă, „bărbătească”, care prinde în anumite medii. În dreapta sus apare un alt slogan: „AMN nu tradează”, un fel de rudiment „ideologic” rămas din perioada guvernării precedente. (Se pare că avem de-a face cu un partid iubitor de expresii scurte, declarative, concentrate, formulate ca sloganuri. Totuşi sunt prea multe pentru un singur panou - ar trebui să fie unul - şi creează confuzie; nici vizual nu este adecvat.)
În condiţiile în care bătălia electorală se dă mai ales în oraşe, iar AMN e mai puţin competitivă, ea va aborda un electorat larg, oarecum neglijat de celelalte partide (poate mai puţin PLDM): cel din mediul rural. Imaginea unui ţăran bătrîn pe fundalul idilic apelează la aceleaşi trăsături emotive ale moldovenilor ca şi panoul cu copiii. Mesajul ar trebui să le demonstreze alegătorilor că numai AMN recunoaşte importanţa şi rolul ţărănilor.
Observăm că, în panouri, mesajul AMN e axat aproape în totalitate pe imagini şi idei clişeizate sau cu un caracter general. În consecinţă, comunicarea AMN (din panouri şi online) este superficială şi incompletă (practic, nu există beneficii propuse electoratului, ci doar descrieri ale acţiunilor partidului, ce vin să sublinieze implicarea, dedicarea, munca pentru ţară ale partidului).
Suplinirea informaţională o primim sub forma unor articole-advertorial sau advertorial-flyer, cum este cel de mai jos (prezintă clar şi simplu principalele beneficii pe care le primeşti în schimbul votului):


Sursa: zumzum.md
0 Comments:
Post a Comment