Linia de cale ferată "Cahul-Giurgiuleşti", din nou subiect de dispută la Curtea de Conturi

vineri, 19 noiembrie 2010

Linia de cale ferată
Foto: casata.md

Lucrările de construcţiei a liniei de cale ferată "Cahul-Giurgiuleşti" au fost demarate fără a dispune de documentaţia de proiect. Nici până în prezent nu există acest proiect şi nu există un deviz general de cheltuieli, expertizat regulamentar. De asemenea, nu sunt perfectate documentele referitor la atribuirea terenurilor pentru construcţia obiectivului. Acestea sunt concluziile principale ale Curţii de Conturi în urma realizării auditului corectitudinii utlizării mijloacelor financiare publice şi patrimoniului public la construcţia liniei de cale ferată "Cahul-Giurgiuleşti" în perioada anilor 2007, 2008, 2009 şi primul semestru al anului 2010, făcute publice astăzi, 19 noiembrie 2010. 


"Acest fapt nu permite determinarea costului real al lucrărilor de construcţie, precum şi volumul lucrărilor necesare pentru finisarea acestui obiectiv, nu poate fi confirmat costul final de deviz al lucrărilor de construcţie", a spus Vladimir Potlog, directorul Departamentului de Audit nr. 3 al Curţii de Conturi.

Drept consecinţă a neperfectării documentelor referitor la atribuirea terenurilor pentru construcţia obiectivului dat, nu a fost asigurată schimbarea destinaţiei terenurilor şi nu au fost compensate pierderile cauzate de excluderea terenurilor din categoriile de terenuri cu destinaţie agricolă şi ale fondului silvic. Aceste neconformităţi, potrivit Curţii de Conturi, au generate cheltuieli suplimentare iraţionale în sumă totală de 3517,6 mii lei. În acelaşi context, s-a menţionat că pierderile cauzate de excluderea acestor terenuri se estimează la sumă totală de 119,7 milioane lei.

Amintim că, în cadrul unui raport de audit prezentat în aprilie 2010, Curtea de Conturi a comunicat că, contrar prevederilor legale, la indicaţiile Agenţiei „Moldsilva”,  Întreprinderea de Stat „Silva-Sud”, a decis transmiterea „sub construcţia liniei de cale ferată  Cahul-Giurgiuleşti” a 37 ha de teren forestier, în lipsa unei Hotărâri a Guvernului.

Menţionăm că proiectul de construcţie a liniei de cale ferată Cahul-Giurgiuleşti a fost lansat în mai 2007. „Acesta este ideea conducerii de vârf. Ea este deja finanţată şi acceptată, dar cu grave şi mari încălcări ale legislaţiei noastre în vigoare”, susţinea în acea perioadă Gheorghe Vasilache, preşedintele raionului Cahul, într-un interviu acordat pentru bbcromanian.com în anul 2007.

Fostul Guvern a decis că tronsonul să fie construit de ÎS „Calea Ferată din Moldova” (CFM). În loc să se organizeze licitaţii pentru selectarea firmelor, administraţia CFM a încheiat contracte de antrepriză cu numeroase întreprinderi, printre care şi SRL „Moldconstruct Market” – o firmă privată la care fiul ex-preşedintelui Vladimir Voronin deţine funcţia de economist.

Actualul director al CFM, Ilie Ţurcan, nu a putut comenta toate neregulile constatate de Curtea de Conturi şi nici cum stau lucrurile la moment, motivând că se află în această funcţie de jumătate de an. 

Sursa: UNIMEDIA
Reporter: Daniela Dermengi


0 Comments: