Curtea constituţională anunţă că mâine, 2 septembrie 2010, va examina
sesizarea Curţii Supreme de Justiţie privind neconstituţionalitatea
amnistiei fiscale aplicate în Republica Moldova pentru restanţele
persoanelor fizice şi juridice reflectate în sistemul de evidenţă al
Serviciului Fiscal de Stat, al Casei Naţionale de Asigurări Sociale,
inclusiv în sistemul de evidenţă specială, la situaţia din 1 ianuarie
2007. Articolele 27, 28 alin. (3), 29 alin. (2) şi 34 alin. (1) din
Legea pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului
fiscal, din 24 aprilie 2007, fac referinţă la definiţia amnistiei
fiscale, la subiecţii şi obiectele amnistiei, precum şi la procedura de
aplicare.
În cazul în care Curtea Constituţională ar declara ca fiind
neconstituţionale prevederile articolelor enunţate mai sus, "atunci vom fi în situaţia în care normele
legale vizate vor reveni la situaţia iniţială de până la modificare,
inclusiv prin anularea privilegiilor acordate, ceea ce ar însemna ca
obligaţiile impuse de legislaţie urmează a fi executate inclusiv de cei,
care prin norma declarată neconstituţională au fost scutiţi de
executarea lor", a explicat la solicitarea UNIMEDIA, avocatul Sergiu
Bucătaru.
Potrivit Legii pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal din 24 aprilie 2007, amnistia fiscală presupune "anularea restanţelor persoanelor fizice şi juridice reflectate în sistemul de evidenţă al Serviciului Fiscal de Stat, al Casei Naţionale de Asigurări Sociale, inclusiv în sistemul de evidenţă specială, la situaţia din 1 ianuarie 2007, la impozitele, taxele, la alte plăţi, la majorările de întârziere şi la amenzile aferente bugetului de stat, la contribuţiile de asigurări sociale de stat, la primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, la majorările de întârziere şi la amenzile aferente bugetului asigurărilor sociale de stat şi fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală, neachitate la data punerii în aplicare a prezentului capitol, inclusiv amânate şi eşalonate (reeşalonate) conform legislaţiei în vigoare".
"Sesizarea Curţii Supreme de Justiţie adresată Curţii Constituţionale, este înaintată în temeiul art. 121 din Codul de Procedură Civilă, care prevede că dacă în procesul judecării pricinii, se constată că norma de drept ce urmează a fi aplicată sau care a fost deja aplicată este în contradicţie cu prevederile Constituţiei Republicii Moldova, iar controlul constituţionalităţii actului normativ este de competenţa Curţii Constituţionale, instanţa de judecată este în drept să sesizeze Curtea Constituţională pentru a verifica constituţionalitatea actului respectiv", a declarat avocatul Sergiu Bucătaru. Acesta spune că, dacă Curtea Constituţională ar declara ca fiind neconstituţională amnistia fiscală, cei care nu şi-au onorat obligaţiile fiscale pentru că au fost amnistiaţi fiscal, urmează să-şi achite restanţele.
Amintim că în aprilie 2007, Parlamentul Republicii Moldova a decis să implementeze un pachet de legi privind reforma fiscală şi anume legalizarea capitalului, amnistia fiscală şi cota zero pe venitul reinvestit. Fostul Ministru al Economiei şi Comerţului Igor Dodon, declarase atunci că aceste legi sunt o iniţiativă fără precedent de la declararea independenţei. "Considerăm că a venit timpul să căutăm alţi factori care vor asigura creşterea economică pe viitor. Aceste noi premise trebuie să se bazeze, în primul rând, pe investiţii, reducerea economiei tenebre şi nu în cele din urmă pe facilitarea investiţiilor în producere. De aceea s-a propus lansarea a trei reforme: legalizarea capitalului, amnistia fiscală şi reformarea sistemului de impunere a persoanelor juridice", spunea Dodon într-un interviu acordat pentru allmoldova.com.
Actualul ministru al Finanţelor Veaceslav Negruţă a asigurat încă de la începutul anului că o nouă amnistie fiscală nu va mai avea loc în Moldova. Ministrul consideră că pachetul de legi privind liberalizarea economiei, implementat de fosta guvernare, nu a dat rezultate satisfăcătoare. Negruţă susţine că deşi pe parcursul amnistiei fiscale au fost radiate restanţe ale agenţilor economici în sumă de 4 miliarde de lei, situaţia nu se schimbă, agenţii economici continuă să acumuleze noi datorii. „Când analizăm mai în detalii situaţia, vedem că nu-şi îndeplinesc obligaţiile faţă de stat nu acei agenţi economici care le este cu adevărat greu, dar cei care au fost privilegiaţi pe parcursul mai multor ani. Tratamentul neechitabil al agenţilor economici, al contribuabililor, este principala cauză a acumulării datoriilor în lanţ la buget şi a indisciplinei financiare”, consideră ministrul Negruţă, citat de info-prim.md.