Studiu: Instituţiile de presă reflectă relativ neutru campania electorală, cu excepţia presei pro-comuniste

marți, 19 octombrie 2010

Studiu: Instituţiile de presă reflectă relativ neutru campania electorală, cu excepţia presei pro-comuniste
Foto: 4.bp.blogspot.com

Instituţiile media au reflectat, în majoritatea  cazurilor, neutru, echidistant şi imparţial, concurenţii electorali în perioada 28 septembrie-10 octombrie, cu excepţia presei care, şi la alegerile precedente, a promovat Partidul Comuniştilor – Nezavisimaia Moldova, Moldova Suverană, Omega şi NIT.


Această este una din concluziile primului raport de monitorizare a  mass-mediei în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010, realizat de către Centrul de Jurnalism Independent (CJI), Asociaţia Presei Independente (API) şi Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC Chişinău.

Autorii raportului au remarcat că posturile publice, Moldova 1 şi Radio Moldova, au renunţat la practica din anii precedenţi de a începe buletinele de ştiri cu materiale favorabile pentru partidele de guvernământ, reflectând în majoritatea cazurilor neutru concurenţii electorali.

Potrivit experţilor, în materialele difuzate de postul de televiziune Prime, membrii AIE şi PCRM au fost prezenţi preponderent în context neutru. „Dacă în cadrul buletinului de ştiri concurenţii electorali sunt reflectaţi în majoritatea cazurilor neutru, atunci la emisiunile de opinie de la Prime, membrii Partidului Democrat sunt favorizaţi, fiind invitaţi preponderent la emisiuni şi dezbateri”, a subliniat directorul API, Petru Macovei.

„Postul privat NIT, însă, a dat dovadă de un evident partizanat politic, făcând campanie pentru PCRM. Formaţiunea a fost prezentată fie în lumină pozitivă, fie neutră. Totodată, alianţa de guvernământ şi partidele componente ale acesteia a fost criticată şi defavorizată”, a precizat, directorul CJI, Nadine Gogu, specificând că aceeaşi politică editorială a fost prezentă şi la presa scrisă şi agenţiile de ştiri Nezavisimaia Moldova, Moldova Suverană, Omega.

Totodată, specialiştii au remarcat că politica editorială a postului de televiziune N4, spre deosebire de campaniile precedente, a fost mai echilibrată, oferind informaţii din mai multe perspective.

Conform datelor prezentate în raport, posturile de ştiri Publika TV şi Jurnal TV au oferit ştiri diverse, în care au prezentat o mare parte din concurenţii electorali preponderent neutru, fără a fi remarcată vreo tendinţă evidentă de favorizare a anumitor concurenţi.

De asemenea, autorii raportului de monitorizare au ajuns la concluzia că portalul de ştiri UNIMEDIA are o politică editorială relativ echilibrată şi difuziază materiale în care concurenţii electorali apar atât în lumină favorabilă, cât şi defavorabilă.

Reprezentanţii celor trei instituţii care au realizat raportul şi-au exprimat speranţa că membrii Comisiei Electoral Centrale şi Consiliului Coordonator al Audiovizualului se vor autosesiza în urma acestui raport şi vor sancţiona instituţiile de presă care au admis încălcări în mediatizarea actorilor electorali.

În total 26 de instituţii media au fost monitorizate în cadrul primului raport. Perioada totală de monitorizare a mass-mediei în campania electorală este 28 septembrie-28 noiembrie, iar rezultatele vor fi anunţate în cadrul unor rapoarte bilunare şi săptămânale.

Sursa: UNIMEDIA
Reporter: Cristina Buzovschi


0 Comments: