Lanţul slăbiciunilor: Sectorul serviciilor - salvatorul economiei - se ţine pe consum

joi, 13 ianuarie 2011

Lanţul slăbiciunilor: Sectorul serviciilor - salvatorul economiei - se ţine pe consum
guido.nl

Cu o pondere de 2/3 din PIB şi creşterea de circa 3% în anul 2010, sectorul serviciilor a fost principalul pilon al restabilirii economice interne. Volumul serviciilor prestate populaţiei s-a mărit mai repede decât cel al serviciilor prestate companiilor, ceea ce, potrivit experţilor, confirmă ipoteza că creşterea economică va continua să se bazeze pe consum. Acestea sunt principalele concluzii enunţate de analiştii Expert-Grup în capitolul "Servicii" al noului număr al publicaţiei "Analiza Creşterii Economice în Moldova MEGA".


Creşterea a fost deosebit de pronunţată în comerţul cu amănuntul şi serviciile prestate populaţiei. Experţii estimează o creştere anuală totală de 9% în volumul comerţului cu amănuntul şi de 6% în volumul serviciilor prestate populaţiei.

În anul 2010, comerţul cu produsele nealimentare a înregistrat o creştere mai rapidă (11%) comparativ cu cea a produselor alimentare (4%). Aceasta reflectă creşterea economică geografic nebalansată, determinată de consumul în creştere al locuitorilor oraşelor şi consumul scăzut în regiunile rurale.
 
Subsectorul serviciilor orientate către agenţii economici a rămas un pic în urmă. Conform estimărilor experţilor, volumul de mărfuri transportate a crescut în 2010 cu aproximativ 6,5%, în special în ultimul trimestru al anului 2010, pe când numărul de pasageri a rămas aproximativ la fel ca în anul 2009. Transportul rutier a fost principala sursă de creştere în acest sector, iar sectorul feroviar a început să se restabilească abia din septembrie 2010.

În anul 2009, sectorul turismului şi serviciilor hoteliere din Moldova a fost afectat puternic de criza financiară. Numărul turiştilor cazaţi în hoteluri a scăzut cu aproximativ 20%. Începând cu aprilie 2010, businessul a înregistrat o mică creştere. Estimările experţilor arată că în anul 2010 numărul total de oaspeţi cazaţi în hotelurile moldoveneşti a crescut cu 6%, inclusiv datorită creşterii cu 25% a numărului de vizitatori din străinătate.

Sectorul telecomunicaţiilor a făcut faţă crizei mult mai bine decât alte sectoare. Datorită concurenţei aprige între doi jucători mari, numărul abonaţilor telecomunicaţiilor mobile a crescut cu 15% în 2009 şi cu aproximativ 9% în 2010.

Analiştii Expert-Grup prognozează că în anul 2011 sectorul serviciilor va crește cu 5,6% în valoarea sa adăugată. Această creştere se va produce în urma extinderii serviciilor comerciale, în timp ce volumul serviciilor publice va rămâne la aproximativ aceeaşi valoare.

Sursa: UNIMEDIA


0 Comments: