Tratatul privind regimul frontierei dintre România și Republica Moldova, semnat ieri, 8 noiembrie, de către Ministrul de externe al României Teodor Baconschi și prim-ministrul Republicii Moldova, Vlad Filat, este un document eminamente tehnic, a declarat Baconschi. Acesta are un preambul și 9 capitole, care prevăd traseul frontierei de stat, marcarea și întreținerea acesteia, sau pescuitul, vânătoarea, silvicultura, exploatarea subsolului și protecția mediului la frontiera de stat, transmite evz.ro.
Marius Lazurca, Ambasadorului Extraordinar şi Plenipotenţiar al României în Moldova, a declarat ieri că documentul de frontieră, semnat luni la București de premierul Vladimir Filat și Teodor Baconschi, nu prevede recunoașterea frontierei de stat între Moldova și România. ”Recunoașterea propriu-zisă a frontierei comune dintre România și Republica Moldova nu face obiectul direct al acestui acord. Acesta este un acord care are drept obiect colaborarea privind regimul de frontieră dintre cele două state, gestiunea problemelor comune”, a subliniat diplomatul român.
Capitolul I - cuprinde dispoziții generale, definiții ale termenilor folosiți în Tratat și ale faptelor care constituie încălcări ale regimului frontierei.
Capitolul II - conține prevederi privind traseul frontierei de stat, indică documentele relevante prin care a fost stabilit anterior traseul frontierei dintre cele două state (Tratatul privind regimul frontierei de stat din 27 februarie 1961, Protocolul privind traseul frontierei în sectorul nodului hidrotehnic Stânca – Costeşti, documentele de demarcare adoptate de Comisia mixtă şi Comisia specială mixtă româno-sovietică).
Acelaşi capitol prevede că punctele de întâlnire a frontierelor de stat ale României, Republicii Moldova şi Ucrainei vor fi stabilite printr-un acord trilateral separat.Sunt indicate principiile privind stabilirea frontierei pe sectoarele apelor de frontieră curgătoare (pe sectoarele navigabile, pe mijlocul şenalului navigabil principal; pe sectoarele nenavigabile, pe mijlocul pânzei de apă a râului sau a braţului său principal).
Capitolul III - include descrierea tipurilor de semne care sunt utilizate pentru marcarea frontierei, măsurile care trebuie luate pentru a menține frontiera de stat într-o stare de marcare vizibilă, modul în care se realizează verificarea stării semnelor de frontieră.
Capitolul IV - prevede că cele două ţări vor înfiinţa o Comisie mixtă pentru verificarea traseului frontierei de stat şi întreţinerea semnelor de frontieră. Acelaşi capitol descrie atribuţiile Comisiei în cauză.
Alte capitole reglementează modul de folosire a apelor de frontieră, căilor ferate şi şoselelor (capitolul V), sau pescuitul, vânătoarea, silvicultura, exploatarea subsolului şi protecţia mediului la frontiera de stat (capitolul VI), cercetarea încălcărilor regimului frontierei de stat (capitolul VII) şi predarea-primirea persoanelor, animalelor domestice, a obiectelor şi documentelor) şi modul în care se realizează predarea persoanele care au trecut ilegal frontiera de stat precum şi măsurile care trebuie luate în vederea identificării şi predării animalelor domestice rătăcite peste frontiera de stat (capitolul VIII)
Capitolul IX - se referă la dispoziții finale, și prevede că dispozițiile Tratatului nu afectează drepturile și obligațiile părților rezultate din tratatele internaționale bilaterale și multilaterale la care acestea sunt parte, precum și din obligațiile României care decurg din calitatea sa de membru al Uniunii Europene.
---
Prim-ministrul Republicii Moldova, Vlad Filat, a declarat astăzi, 9 noiembrie, în cadrul unei conferințe de presă, că atunci când s-a discutat despre inițierea acestui tratat s-a stabilit ca documentul să fie confidențial până va fi supus ratificării de către Parlamentele celor două state.
Mai mult, Filat a declarat pentru presă că Tratatul privind regimul frontierei dintre România și Republica Moldova nu a fost semnat până acum deoarece Guvernul comunist de la Chișinău nu a dorit acest lucru. Acesta a specificat că încă la 2 aprilie 2003, textul acestui tratat a fost prezentat guvernării de către ambasada României la Chișinău, iar la 8 octombrie 2003, prin decret prezidential semnat de Vladimir Voronin au fost începute negocierile pentru semnarea documentului.
0 Comments:
Post a Comment