Oportunităţile comerciale europene există. Moldova trebuie să renunţe la mentalitatea „cu bariere”, declaraţie experţi

joi, 14 aprilie 2011

Oportunităţile comerciale europene există. Moldova trebuie să renunţe la mentalitatea „cu bariere”, declaraţie experţi
Foto:maria-650aniastatalitatiimoldovei.blogspot.com

UE deţine 20 mii de standarde de calitate, iar RM a preluat doar 2500, renunţarea la standardele sovietice bazate pe GOST-uri fiind extrem de lentă. Există circa 3 mii de indicaţii geografice şi denumiri de origine europene, iar în RM sunt înregistrate doar 2 denumiri de origine naţională. Acestea sunt principalele concluzii ale Convenţiei Naţionale pentru Integrarea Europeană, prezentate în cadrul unei conferinţe de presă.


Preferinţele comerciale autonome, în baza cărora are loc exportul produselor moldoveneşti către UE, sunt la acest moment valorificate la maxim. Cu toate acestea, există restricţii la exportul unor produse precum carnea şi laptele, din cauza dificultăţii de a face faţă unor cerinţe de inofensivitate, menţionează experţii. 

În acest context, specialiştii recomandă utilizarea la maxim a preferinţelor comerciale autonome oferite ţării noastre de către UE, eliminarea barierelor în materie de standard de calitate, respectarea regulilor de origine a produselor, precum şi preluarea şi implementarea standardelor UE.

„Originea mărfii se acordă numai în cazul când 40% din valoarea de vânzare a mărfii este de origine moldovenească; modificarea codului mărfii e la nivel de 4 cifre; prelucrarea produselor este suficientă. În aceeaşi ordine de idei, va trebui să excludem din circulaţie produsele moldoveneşti cu aşa denumiri ca Champagne, Cognac, Cahors, Porto”, susţin experţii.

Menţionăm că proiectul „Convenţia Naţională pentru Integrarea Europeană” este implementat de IDIS „Viitorul”, Asociaţia pentru Politică Externă, Centrul Analitic Independent „Expert-Grup”, Centrul de Cercetare al Asociaţiei Slovace pentru Politică Externă, cu susţinerea financiară a Ministerului Afacerilor Externe al Slovaciei.

Sursa: UNIMEDIA


0 Comments: