Primele cheltuieli electorale: Partidele sărace, partidele bogate…

miercuri, 11 mai 2011

Primele cheltuieli electorale: Partidele sărace, partidele bogate…
Foto: cenusadi.wordpress.com

Se pare că ieşirea lui Bodiu din competiţia pentru capitală a ajutat cu adevărat PLDM-ul să facă anumite economii pentru campania electorală. Deducând din bilanţul cheltuielilor prezentate de partide, observăm că liberal-democraţii se plasează după democraţi la capitolul costuri electorale. Comuniştii s-au plasat pe locul trei cu 1,95 mln. de lei [1], banii fiind oferiţi în principal de către Igor Dodon. Ca şi în anii anteriori, lider în rândul partidelor “sărace” este Partidul Liberal. 


Risipitorii principali sunt democraţii, care au investit peste 3 milioane de lei. Dar nimeni nu poate evalua cât de eficientă este această investiţie. Dar cu certitudine, lansarea Valentinei Buliga şi folosirea unei asemenea sume de bani pentru promovarea ei vin să ajută formaţiunea să-şi revină după seria de scandaluri cu implicarea “ideologului financiar” al formaţiunii Vladimir Plahotniuc. Pe lângă, aplicarea unei imagini feminine (vezi: Hijab-urile din politica moldovenească), pentru a şterge amprentele lui Plahotniuc de pe vitrina PDM-ului, s-a decis excluderea oricăror menţiuni a unor bani primiţi personal din partea omului de afaceri, Vladimir Plahotniuc. În acest sens, în lista finanţatorilor partidelor figurează diverse nume, dar nu şi a businessmanului care a întreţinut formaţiunea la rundele de alegeri din 2009 şi 2010. Supoziţia principală este că acest personaj politic vrea să iasă din tiparele negative, în care a fost încercuit de luptătorii împotriva mafiei. Această nevoie nu ţine doar de situaţia politică instabilă din ţară, dar şi de faptul că Plahotniuc a sărit peste capul său şi acum trebuie să aibă o “faţă” impecabilă pentru a comunica la egal cu partenerii occidentali.

Motivul principal pentru care PLDM-ul a cheltuit mai puţin decât PDM este părăsirea terenului de luptă de către Bodiu. Dar spre deosebire de democraţi, liberal-democraţii nu au pus accentul pe un “rebranding” latent al partidului, ceea ce a dus la formarea unor costuri cu aproape 1/3 mai mici. Oricum la fel ca şi democraţii, liberal-democraţii au reuşit să folosească resursele administrative, promovându-şi candidaţii. Totodată, anumite economii au putut fi obţinute de PLDM folosind transferul de imagine de la liderul de partid, premierul moldovean, care la rândul său a beneficiat de un asemenea transfer în interior (personalităţi notorii membre ale PLDM – Alexandru Tănase, Iurie Leancă, Mihai Godea, Călin Vieru etc.) şi din exterior (partenerii occidentali ai RM – liderii UE, ai statelor UE, SUA etc.).

Continuare pe blogul lui Denis Cenușă... 

sursa: Unimedia

0 Comments: